THE SPECIFICS OF AUTOCEPHALOUS MOVEMENTS IN UKRAINE AND POLAND IN THE FIRST QUARTER OF THE 20TH CENTURY: A COMPARATIVE-RELIGIOUS ANALYSIS
DOI:
https://doi.org/10.17721/sophia.2024.24.4Keywords:
autocephaly, Ecumenical Patriarchate, religious autonomy, national identity, church history, Orthodoxy, comparative analysisAbstract
B a c k g r o u n d . The article examines the specifics of autocephalous movements in Ukraine and Poland during the first quarter of the 20th century through a comparative-religious analysis, with particular focus on the role of the Ecumenical Patriarchate in the processes of recognizing church independence. The relevance of the topic is driven by the need to comprehend the historical experience of religious transformations in the post-imperial period, which is crucial for understanding contemporary trends in the development of religious autonomy amidst political instability.
M e t h o d s . The authors employ a comparative and interdisciplinary approach, combining historical analysis, sociological research, and religious studies discourse. The results of the study highlight the significance of autocephalous movements as tools for consolidating national identity, overcoming imperial legacies, and shaping new political and religious realities. The conclusions drawn from the research provide valuable insights for modern religious studies, particularly in the context of challenges related to church autonomy.
R e s u l t s . The authors emphasize the interconnection between religious autocephaly and national liberation movements. The article analyzes the influence of political, social, and religious factors on the formation of autocephalous churches in the context of struggles for independence. Specifically, the research demonstrates that in Ukraine, the autocephaly of the Orthodox Church was associated with national revival and efforts to overcome the imperial influence of the Russian Orthodox Church. In contrast, in Poland, this process was driven by the state's aim to integrate Orthodox communities into the national system through support for the autocephaly of the Polish Orthodox Autocephalous Church.
C o n c l u s i o n s . Special attention is given to the role of the Ecumenical Patriarchate in recognizing the autocephaly of the Polish Orthodox Church in 1924, underscoring its significance as a key arbiter in matters of church independence. The article also notes that the lack of support from Constantinople for the first formation of the Ukrainian Autocephalous Orthodox Church created obstacles to its international recognition and complicated its establishment.
References
Bashynsky, S. (2015). The Proclamation of Autocephaly of the Ukrainian Synodal Church and Other Autocephalous Movements of the 1920s. In Epifaniy (Dumenko), G. Papakin, G. Boryak, V. Viatrovych, S. Zhylyuk, L. Filipovych, O. Shepetyak & I. Prelovska (Eds.), History and Modern Challenges of Unpunished Crimes of Soviet Totalitarianism against the Church (pp. 79–87). Porogi [in Ukrainian]. [Башинський, С. (2015). Проголошення автокефалії Української Синодальної Церкви та інші автокефалістські рухи 1920 рр. У Епіфаній (Думенко), Г. Папакін, Г. Боряк, В. В’ятрович, С. Жилюк, Л. Филипович, О. Шепетяк & І. Преловська (Ред.), Історія та сучасні виклики непокараних злочинів радянського тоталітаризму проти Церкви (с. 79–87). Пороги]. http://resource.history.org.ua/item/0010312
Hergeliuk, M. M. (2014). Canonical and ecclesiological foundations of the autocephalous structure of churches within the framework of universal Orthodoxy: A historical context (Publication No. 0415U001055) [Dissertation of Candidate of Historical Sciences, Yuriy Fedkovych Chernivtsi National University]. Academic texts of Ukraine [in Ukrainian]. [Гергелюк,М.М. (2014). Канонічні та еклезіологічні засади автокефального устрою церков у структурі Вселенського Православ'я: Історичний кон- текст (Публікація No 0415U001055) [Дис. канд. іст. наук, Чернівецький національний університет імені Юрія Федьковича]. Академічні тексти України]. https://www.oa.edu.ua/doc/dis/GergelukMM.pdf
Kyrydon, A. (2015). Confrontation: Bolshevik power and the Church in the 1920s–1930s. In E. (Dumenko), G. Papakin, G. Boryak, V. Viatrovych, S. Zhilyuk, L. Filipovych, O. Shepetyak & I. Prelovska (Eds.), History and modern challenges of unpunished crimes of Soviet totalitarianism against the Church (pp. 31–44). Porogi [in Ukrainian]. [Киридон,А. (2015). Протистояння: більшовицька влада та Церква в 1920–1930-х рр. У Е. (Думенко), Г. Папакін, Г. Боряк, В. В’ятрович, С. Жилюк, Л. Филипович, О. Шепетяк & І. Преловська (Ред.), Історія та сучасні виклики непока- раних злочинів радянського тоталітаризму проти Церкви (с. 31–44). Пороги]. http://resource.history.org.ua/item/0010312
Neroda, I. Yu. (2024). The Orthodox Church in the Volyn Voivodeship (1921–1939) [Dissertation of PhD in History, Lesya Ukrainka Volyn National University]. Dissertations (VNU) [in Ukrainian]. [Нерода, І. Ю. (2024). Правос- лавна церква у Волинському воєводстві (1921–1939 рр.) [Дис. д-ра філо- софії в галузі історії, Волинський національний університет імені Лесі Українки]. Дисертації (ВНУ)]. https://evnuir.vnu.edu.ua/bitstream/123456789/ 24558/1/Neroda_2024.pdf
Patriarchal and Synodal-Canonical Tomos of the Ecumenical Constantinopolitan Patriarchate of November 13, 1924, and its significance in the history of the Ukrainian Church. (2023, April 5). RISU [in Ukrainian]. [Патріарший і Синодально-Канонічний Томос Вселенської Константино- польської Патріархії від 13 листопада 1924 року та його значення в історії Української Церкви. (2023, 5 квітня). Релігійно-інформаційна служба України]. https://risu.ua/patriarshij-i-sinodalno-kanonichnij-tomos-/ vselenskoyi-konstantinopolskoyi-patriyarhiyi-vid-13-listopada-1924-roku-pro-/ viznannya-pravoslavnoyi-cerkvi-v-polshchi-cerkvoyu-avtokefalnoyu_n138173
Petrovych, V., Petrovych, I., & Prytulyuk, V. (2016). Public and educational activities of Arsen Richynskyi in Volyn in the 1920s–1930s. Scientific Bulletin of the Lesya Ukrainka Eastern European National University, 3, 177–182. [Петрович, В., Петрович, І., & Притулюк, В. (2016). Громадсько- просвітницька діяльність Арсена Річинського на Волині у 20–30-х рр. ХХ ст. Науковий вісник Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки, 3, 177–182.]
Prelovska, I. M. (2002). The First All-Ukrainian Orthodox Church Council of the Ukrainian Autocephalous Orthodox Church, October 14–30, 1921: A brief overview of the historiography of the problem. Historiographical Studies in Ukraine, 11, 101–120 [in Ukrainian]. [Преловська, І. М. (2002). Перший Всеукраїнський православний церковний собор Української автокефальної православної церкви 14–30 жовтня 1921 р.: Короткий огляд історіографії проблеми. Історіографічні дослідження в Україні, 11, 101–120]. http://history.org.ua/JournALL/graf/graf_2002_11/10.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 SOPHIA. Human and Religious Studies Bulletin

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.